cyrilenanja.reismee.nl

Dag 15 van Grand Canyon naar Monument Valley.

Vandaag rijden we via een deel van de South Rim de Grand Canyon uit. We gaan wat meer naar het oosten, om Monument Valley te bezoeken. We rijden al snel het enorme Navajo Indian Nation Reservation in. We zijn blij verrast als we het eerste deel van deze route vlak langs de Painted Desert rijden, en deze nu veel dichterbij en beter kunnen zien. Prachtig zijn de verschillende erosielagen!

Het grootste deel van de weg die we vandaag rijden, leidt langs eenzame Indianenhuisjes, soms in groepjes bij elkaar. Omdat grote delen van het reservaat moeilijk begaanbaar zijn, hebben zich geen steden gevormd en wonen de Navajo's grotendeels alleen en in zeer eenvoudige huisjes of caravans, zonder elektriciteit of water. Het beeld wat in Hollywoodfilms gecreëerd wordt, klopt echt niet met de werkelijkheid.

Het steeds veranderende landschap, de ruige bergen en woestijnvalleien, maakt elke route voor ons prachtig om te rijden, zo ook deze. Het blijft zo onwerkelijk wat we allemaal zien. Vandaag maken we daar nog een mooi voorbeeld van mee. Ongeveer op de route ligt namelijk nog een natuurwonder, wat niet veel touristen zullen bekijken, omdat het heel moeilijk te vinden is: De Coalmine Canyon. Ook wij rijden een aantal malen een flink stuk snelweg op en neer, tot we het juiste zandpad vinden, wat naar deze canyon leidt. En wat we dan zien.... schitterend gewoon! De canyon, die op de grens van de Hopi en Navajo Reservations ligt, staat vol met spectaculaire, grillig gevormde hoodoos (rotspilaren) in allerlei tinten rood, bruin, wit, grijs, blauw en zwart. We zijn heel blij dat we deze gevonden hebben! Buiten ons waren er maar 2 andere mensen die de canyon kwamen bewonderen, dat geeft wel aan hoe bijzonder het is dat we dit pareltje gevonden hebben.

Het laatste stuk van de route is al even mooi als het eerste. We arriveren halverwege de middag in Kayenta, van waaruit we al een mooi zicht hebben op de rotsformaties van Monument Valley. Omdat we hier met een uur extra tijdverschil te maken hebben, besluiten we meteen het zwembad op te zoeken en de rest van de middag van de zon te genieten.

Als we een hapje gaan eten, zijn we de enige toeristen in het restaurant, aan alle andere tafels zitten Navajo-gezinnen. Ook een leuke ervaring om hen te zien!

Morgenochtend staan we vroeg op, om in Monument Valley het Wildcat Trail te gaan lopen.

Suzanne

Prachtige foto's! ???