cyrilenanja.reismee.nl

Dag 10 van Los Angeles naar Palm Springs.

Gisteren hebben we het plan opgevat, om via San Diego naar Palm Springs te rijden. Toch hebben we vandaag besloten, dit niet te doen. De afstand is toch wel heel groot, en we weten niet in hoeverre we de grens met Mexico echt kunnen zien. Bovendien hebben we morgen geen tijd om op de volgende etappe door het Joshua Tree National Park te rijden, wat redelijk dichtbij Palm Springs ligt. We besluiten daarom, om de ochtend te gebruiken om vanuit Los Angeles, via Riverside, naar Joshua Tree te rijden.

Onderweg verandert het landschap langzaam maar zeker in woestijnachtig gebied. De bergen worden ruiger, hoger, en rotsachtiger, de begroeiing wordt steeds minder en het land steeds droger. Het is weer een prachtige rit. Na enkele uren komen we in het Morongo Indian Reservate. We rijden door de Morongo Valley, dit is echt woestijngebied, waarin kleinere en grotere indianendorpjes te zien zijn. We zien ook een enorm windmolenpark, zover je kunt kijken staan enorme rijen molens opgesteld. Dit is omdat de wet in Californië zegt  dat plaatselijke electriciteitsmaatschappijen alle energie moeten kopen die door particulieren wordt opgewekt. In de hele staat staan dan ook meer dan 10 000 windmolens. Daarna gaan we omhoog door de Flaming Heights, tot we bij de westelijke ingang van het Joshua Tree National Park aankomen.

Dit park hoort bij de Mojave Desert, wordt omgeven door de San Bernardino Moutains, Cottonwood Mountains, Eagle Mountains, Coscomb Mountains en Pinto Mountains en is 2250 km2 groot. De naam dankt het park aan het feit dat op deze hoogte (meer dan 900 m) de zgn Joshua Tree (Yucca brevifolia) groeit, een agaveachtige boom. We kennen deze boom natuurlijk van de hoes van het gelijknamige U2-album. De Joshua Trees kunnen maximaal 900 jaar oud worden. Een ander opvallend kenmerk van het park zijn de afgeronde, over elkaar geschoven blokken graniet die als eilandjes door het hele park verspreid liggen.

We rijden via de Park Boulevard naar Quail Springs, Hidden Valley, Lost Horse Valley en Key View. We zijn dan inmiddels op een hoogte van bijna 1600 meter aangekomen. We genieten van het fantastische uitzicht over de Pleasant Valley, met de prachtige San Bernardino Mountains op de achtergrond. In de Valley kunnen we met de verrekijker zelfs de breuklijn zien van de San Andreas Vault.

Aan het eind van de middag rijden we naar Palm Springs, waar we vannacht zullen slapen. Dit woestijneldorado telt 330 dagen zon per jaar en is daarom een geliefde vakantiebestemming voor steenrijke zonaanbidders en showbizzsterren. Omdat de temperatuur inmiddels is opgelopen tot ruim 100 graden Fahrenheit ( zo'n 40 graden Celsius) maken we dankbaar gebruik van het fantastische zwembad en werken we nog even aan ons kleurtje op de ligbedden.

Morgen verlaten we, op weg naar Phoenix, Californië en rijden we Arizona binnen.

Desiree

Wat een geweldige reis!! Leuk om de ochtend te beginnen met jullie verslag!

Conny

Weer heel wat gezien. Cyril, wel lief zijn voor Anja hoor, niet zo gevaarlijk doen?

William

Een reis om nooit meer te vergeten. Prachtige foto's en vooral mooie verhalen. Veel plezier nog samen.