cyrilenanja.reismee.nl

Dag 17 Van Monument Valley naar Page.

Vandaag vertrekken we al op tijd uit Kayenta om op weg te gaan naar Page. ook deze weg is weer geweldig mooi, vol van grillige en vreemde rotsformaties, alsof reuzen hier zandtaartjes hebben zitten bakken.

Onze eerste stop is Horseshoe Bend. Dit is een spectaculaire bocht van 270* in de Coloradorivier tussen Lees Ferry en de Glen Canyondam, 300 meter dieper dan het rotsplateau van waaruit deze zichtbaar is. Vanaf de parkeerplaats lopen we eerst 1200 meter in de hitte (35 graden) door het rulle zand, en uiteraard later dezelfde weg opwaarts terug, maar dat is dit uitzicht absoluut meer dan waard. Wat een schitterend gezicht! We blijven een tijd staan kijken, wel voorzichtig uiteraard want een reling ontbreekt hier...

Daarna rijden we door naar de naar de Navajo Bridges. Deze bruggen verbinden op 143 meter hoogte de Grand Canyon en het Navajo reservaat over de Colorado rivier. De oudste brug uit 1929 is nu voor voetgangers, daarnaast ligt een latere brug voor voertuigen. We zien in de diepte nog 2 raften op de rivier.

Na deze indrukken rijden we aan het begin van de middag naar Page. Lake Powell is met een lengte van 300 km het tweede grootste kunstmatige meer in de VS. Het heeft een kustlijn van 3200 km met 96 canyons. Alle denkbare watersporten worden hier uitgeoefend. Vlakbij ons motel is een toegangsweg naar de Beaches van Lake Powell. Dit zijn geen zandstranden zoals wij gewend zijn, maar rotsplateaus van terragekleurde kalkzandsteen. Om over deze ondergrond bij het water te komen is nog een hele uitdaging, maar wij laten onszelf natuurlijk niet kennen. aangekomen bij het water hebben we prachtig zicht op de Glen Canyon Dam, daarachter ligt het schitterend blauwe water, wat zelfs warm blijkt te zijn. wat een fijne en mooie plek om heerlijk af te koelen! We blijven hier een groot deel van de middag van genieten.

Later op de dag bekijken we ook de achterkant van de dam, door te voet af te dalen van de rotsplateaus aan de Scenic Drive in Page. We komen terecht op een mooi uitkijkpunt en kijken ook hier weer onze ogen uit. De Glen Canyon Dam voorziet vele steden in het westen van de VS van water door de Coloradorivier in te dammen. De dam is 213 meter hoog en werd in 1964 gebouwd voor de opslag van water, als bescherming voor overstromingen en voor de opwekking van hydro-elektriciteit.

Morgenochtend rijden we noordelijker en bezoeken Bryce National Park.

Marcel

Tjonge wat een mooie interessante reis. Zoveel te zien in dat prachtige uitgestrekte land. Jullie maken wat kilometers. Mam en Marijke hebben inmiddels de Schagen - Bonn km's afgelegd. Goede reis verder.