cyrilenanja.reismee.nl

Dag 9 Los Angeles.

Om 8 uur nemen we vanuit de haven al de bus naar Downtown LA. We merken tijdens deze rit pas echt hoe groot de stad is, aangezien het ruim een uur duurt om op Union station aan te komen. Van daaruit nemen we de metro naar Hollywood.

Als we uit het metrostation komen, staan we meteen op Hollywood Boulevard en dus ook op de Walk of Fame. Tussen alle rondlopende levende stripfiguren door, bekijken we wie hier allemaal op het trottoir vereeuwigd zijn. We kunnen soms bijna niet geloven dat we hier echt rondlopen! Al snel zien we ook boven op de Hollywood Mountains het beroemde Hollywood Sign staan. We zien dit nu nog behoorlijk veraf, maar later vandaag zullen we dit nog beter kunnen zien.

We lopen langs het TLC Chinese Theater. Hier zijn in het cement op het terrein voor de ingang heel veel hand- en voetafdrukken van beroemdheden te vinden, leuk om te zien wat ze daar zelf bij  geschreven hebben.

Na alles bekeken te hebben, gaan we rond de middag met de metro 3 stations terug, om op de bus te stappen, die ons in een halfuurtje naar het op 347 meter hoog gelegen Griffith Observatory brengt. Dit observatorium stamt uit 1935 en is gebouwd in art decostijl. Het is te zien in de film 'Rebel without a cause'. In de koperen koepels staan de telescopen opgesteld, 1 is toegankelijk voor publiek. Vanaf het Observatory heb je aan alle kanten een schitterend uitzicht op Los Angeles en natuurlijk op het Hollywood Sign. ook in het Observatory is veel te zien wat met de aarde en het heelal te maken heeft. Ook hangt er een enorme pendule die met de beweging van de aarde meedraait.

Als we halverwege de middag weer met de bus teruggereden zijn, nemen we de metro weer terug, om downtown LA nog verder te kunnen bekijken.

Zoals in San Francisco zijn ook in Los Angeles veel zwervers te vinden. We wennen (erg genoeg) wel aan dit straatbeeld, maar schrikken toch wel van een straat waarin bijna een ghetto aan het ontstaan is van spullen, plastic, matrassen en winkelwagens vol met van alles en nog wat van waarde voor de eigenaar. Ook dat is helaas realiteit in deze welvaartsstaat.

Overal waar we al waren, maar vooral hier, zijn ook veel Mexicanen te vinden, lijken mensen evengoed of zelfs beter Spaans dan Amerikaans te kunnen spreken en staat alles ook tweetalig aangegeven. Los Angeles is dan ook een zusterstad van Mexico City. We wandelen door Olivera Street, de spil van El Pueblo de Los Angeles, een 18 ha groot gebied rondom een typisch Mexicaanse Plaza. Hier vinden we een gezellige Mexicaanse markt en restaurantjes, en er wordt gezellig muziek gemaakt. We zitten ook nog even lekker op de Plaza om rond te kijken. Dan lopen we nog even verder dit stadsdeel in, tot bij City Hall en het enorme United States Courthouse. Onderweg komen we toevallig langs de missie Nuestra Señora Reina de Los Angeles uit 1781,  die ook bij de Carmino Real (koninklijke weg) hoort, zoals de andere die we al gezien hebben.

Aan het begin van de avond kunnen we vermoeid maar zeer voldaan een uurtje uitrusten in de bus terug naar ons hotel, en natuurlijk gaan we nog even lekker zwemmen en bubbelen in de spa.

Morgenochtend gaan we nog zuidelijker, we rijden namelijk niet rechtstreeks naar onze volgende slaapplaats, maar maken een (flinke) omweg via San Diego. We willen graag de grens met Mexico bekijken.