cyrilenanja.reismee.nl

Dag 9 Los Angeles.

Om 8 uur nemen we vanuit de haven al de bus naar Downtown LA. We merken tijdens deze rit pas echt hoe groot de stad is, aangezien het ruim een uur duurt om op Union station aan te komen. Van daaruit nemen we de metro naar Hollywood.

Als we uit het metrostation komen, staan we meteen op Hollywood Boulevard en dus ook op de Walk of Fame. Tussen alle rondlopende levende stripfiguren door, bekijken we wie hier allemaal op het trottoir vereeuwigd zijn. We kunnen soms bijna niet geloven dat we hier echt rondlopen! Al snel zien we ook boven op de Hollywood Mountains het beroemde Hollywood Sign staan. We zien dit nu nog behoorlijk veraf, maar later vandaag zullen we dit nog beter kunnen zien.

We lopen langs het TLC Chinese Theater. Hier zijn in het cement op het terrein voor de ingang heel veel hand- en voetafdrukken van beroemdheden te vinden, leuk om te zien wat ze daar zelf bij  geschreven hebben.

Na alles bekeken te hebben, gaan we rond de middag met de metro 3 stations terug, om op de bus te stappen, die ons in een halfuurtje naar het op 347 meter hoog gelegen Griffith Observatory brengt. Dit observatorium stamt uit 1935 en is gebouwd in art decostijl. Het is te zien in de film 'Rebel without a cause'. In de koperen koepels staan de telescopen opgesteld, 1 is toegankelijk voor publiek. Vanaf het Observatory heb je aan alle kanten een schitterend uitzicht op Los Angeles en natuurlijk op het Hollywood Sign. ook in het Observatory is veel te zien wat met de aarde en het heelal te maken heeft. Ook hangt er een enorme pendule die met de beweging van de aarde meedraait.

Als we halverwege de middag weer met de bus teruggereden zijn, nemen we de metro weer terug, om downtown LA nog verder te kunnen bekijken.

Zoals in San Francisco zijn ook in Los Angeles veel zwervers te vinden. We wennen (erg genoeg) wel aan dit straatbeeld, maar schrikken toch wel van een straat waarin bijna een ghetto aan het ontstaan is van spullen, plastic, matrassen en winkelwagens vol met van alles en nog wat van waarde voor de eigenaar. Ook dat is helaas realiteit in deze welvaartsstaat.

Overal waar we al waren, maar vooral hier, zijn ook veel Mexicanen te vinden, lijken mensen evengoed of zelfs beter Spaans dan Amerikaans te kunnen spreken en staat alles ook tweetalig aangegeven. Los Angeles is dan ook een zusterstad van Mexico City. We wandelen door Olivera Street, de spil van El Pueblo de Los Angeles, een 18 ha groot gebied rondom een typisch Mexicaanse Plaza. Hier vinden we een gezellige Mexicaanse markt en restaurantjes, en er wordt gezellig muziek gemaakt. We zitten ook nog even lekker op de Plaza om rond te kijken. Dan lopen we nog even verder dit stadsdeel in, tot bij City Hall en het enorme United States Courthouse. Onderweg komen we toevallig langs de missie Nuestra Señora Reina de Los Angeles uit 1781,  die ook bij de Carmino Real (koninklijke weg) hoort, zoals de andere die we al gezien hebben.

Aan het begin van de avond kunnen we vermoeid maar zeer voldaan een uurtje uitrusten in de bus terug naar ons hotel, en natuurlijk gaan we nog even lekker zwemmen en bubbelen in de spa.

Morgenochtend gaan we nog zuidelijker, we rijden namelijk niet rechtstreeks naar onze volgende slaapplaats, maar maken een (flinke) omweg via San Diego. We willen graag de grens met Mexico bekijken.

Dag 8 Van Santa Barbara naar Los Angeles.

Alvorens Santa Barbara te verlaten, rijden we nog een keer de hele boulevard langs. Dan gaan we via de Pacific Coast Highway 1 verder zuidwaarts richting Los Angeles.

De eerste stop is in Ventura. We bezoeken de prachtige missie Buenaventura. Een schitterende tuin met ingelegde fontein om in tot rust te komen. Dan rijden we via eerst een hele tijd langs de kust, om daarna een prachtige weg door de Malibu Mountains te volgen. Wat een prachtige en ruige natuur, onderweg zijn we dan ook regelmatig gestopt om te kijken en te genieten. Dan rijden we door naar Malibu. Deze stad spreekt ons als fans van 'Two and a half men' natuurlijk erg aan! We genieten op de pier van een lekkere kop koffie en de mooie branding en bekijken de strandhuizen, zoals we die ook zien in de serie.

De kustweg brengt ons dan via Santa Monica, met de bekende pier met het reuzenrad uit de film 'The Sting', Manhattan Beach en Redondo Beach bij de 'Waterfront' van Los Angeles. Halverwege de middag checken we in in ons hotel, wat aan de Harbor ligt. Daarna wandelen we via de promenade langs Battleship USS Iowa. Dit zwaarbewapende slagschip deed een halve eeuw lang dienst in de US Navy, nu is het een museumschip.

Vroeg in de avond genieten we nog lekker van de zon en het zwembad van het hotel. Morgenochtend staan we alweer vroeg op, om met de bus naar het centrum van Los Angeles en alle bezienswaardigheden te gaan.

Dag 7 Santa Barbara.

We gebruiken deze hele dag om in Santa Barbara rond te kijken.

's Ochtends is het nog geen strandweer, omdat de oceaanmist heel lang blijft hangen. We lopen daarom eerst op ons gemak door State Street, de doorgaande weg die door Downtown loopt richting de oceaan. Aan en rond deze weg staan schitterende grote huizen en gebouwen, bijna allemaal wit met een rood dak met ronde pannen. De Spaanse en Mexicaanse invloeden zijn hier duidelijk aanwezig. Het mooiste gebouw is het Santa Barbara County Courthouse, waarin ook nu nog de rechtspraak plaatsvindt. Zowel binnenin als aan de buitenkant is het een prachtig gebouw, wat nog het meest wegheeft van een haciënda. We kunnen ook op de uitkijktoren El Mirado rondkijken om zo een nog mooier uitzicht over de stad te hebben. En we bekijken de prachtige oude rechtszaal.

Tegen de middag trekt de mist weg, is de hemel weer blauw en nemen we onze strandspullen en lunch mee naar Castillo Drive, de lange boulevard van Santa Barbara. We lopen eerst Streans Wharf op. Dit is een 800 meter lange houten pier uit 1872. Aan het einde van de pier wordt volop gevist, leuk om even naar te kijken. Ook zien we weer overal zeehonden zwemmen. Gelukkig zien we geen haaien, zoals vorige week wel het geval was, en iemand ook aangevallen is.

Na op de wandelpromenade een broodje gesmeerd te hebben (toch nederlands ;) ) lopen we naar de Harbor, om daarna nog even het water in te gaan en een tijdje lekker op het strand in de behoorlijk warme zon te liggen.

Aan het eind van de middag brengen we nog een kort bezoek aan de missiepost. Deze is heel goed bewaard gebleven, maar zeker niet zo mooi als de eerste die wij gezien hebben. We besluiten terug te gaan naar de Lodge en daar blijven we nog een hele tijd in en rond het zwembad genieten.

Morgen rijden we verder langs de kust richting Los Angeles.

Dag 6 Van San Simeon naar Santa Barbara

We zijn vandaag al voor half 9 op pad. Het is nog koud en mistig langs de oceaan. 7 Miles ten noorden van San Simeon ligt Piedras Blancas. Dit strand is het domein van een grote populatie zee-olifanten, tot wel 23.000 stuks. We horen ze al van veraf bulderen en we zien ze in de branding stoeien. Dichterbij gekomen, zien we een hele groep bij liggen op het strand. Via een balustrade komen we er vlakbij, zodat we ze een tijd lang goed kunnen bekijken. Wat een enorme dieren zijn dit! Schitterend om ze zo te zien.

We rijden enkele uren zuidwaarts over de California Coast Highway. Onderweg rijden we nog door Santa Maria en Los Alamos, typische Amerikaanse stadjes die bestaan uit een Main Street en wat huizen daar omheen.

Onze weg leidt vervolgens naar Solvang. Hier hebben enkele Deense leraren een klein dorpje gesticht, wat uitgegroeid is tot een stadje, wat zo in Denemarken zou kunnen liggen. Overal vakwerkhuizen, (nep) ooievaars op de daken en Deense winkels, restaurants, musea, fonteinen en straatnamen. Alsof je in een openluchtmuseum loopt. De huizen zouden ook mooi passen in de Efteling-sfeer. Heel apart met de bergen op de achtergrond.

Na een paar uurtjes rondkijken stappen we in de auto om naar onze bestemming voor de komende twee dagen te rijden: Santa Barbara. Voor we onze Lodge opzoeken, cruisen we eerst over Frontline Drive, de boulevard. Deze is omgeven door hoge palmbomen en loopt ook langs de haven. Een mondaine plaats, waar veel filmsterren ook een tweede huis schijnen te hebben. Wie weet wie we morgen nog tegen komen!

Dag 5 Van Monterey naar San Simeon.

We zijn vandaag alweer vroeg op weg. De eerste stop is bij Walmart in Salinas, een van de grote Amerikaanse winkelketens. Je loopt hier verloren in alle verschillende afdelingen en de hoeveelheid producten. We kopen een kleine jerrycan voor 'gasoline' zodat we later op deze reis een extra noodvoorraadje mee kunnen nemen.

Het is zo vroeg op de dag nog echt fris hier, maar al snel kan het vest/de trui uit en rijden we in een  mooi zonnetje de Salina Valley in. Tussen de bergen, die goudgekleurd zijn door het verdorde gras wat overal groeit, ligt een vruchtbaar dal van ongeveer 8 km breed en wel 120 km lang. We zien aan beide kanten van de weg uitgestrekte velden met aardbeien, tomaten en later wijnranken. Op een gegeven moment zie we een groot aantal ja-knikkers, die hier olie uit de grond halen.

De California Highway 101 was vroeger het pad dat 6 of 8 missieposten langs de hele Californische kust met elkaar verbond. We bezoeken de missiepost Sam Miguel in Paso Robles. Deze ziet er nog precies zo uit als 250 jaar geleden, en zoals je deze beelden weleens in films tegenkomt. Een plaatje om te zien!

Daarna rijden we door naar San Luis Bopisto. Ook hier is een missiepost te vinden, maar lang niet zo mooi als die hierboven. Er omheen ligt het historisch centrum, wat heel mexicaans aandoet door de kleuren en de lage gebouwen. Dit stadje profileert zich gek genoeg ook met een heel andere bezienswaardigheid, namelijk de Bubblegum Alley. Wat een gek en ook wel wat onsmakelijke gebruik, om hier je kauwgom achter te laten, al dan niet voorzien van een klein briefje of een muntstukje. De geur van de kauwgom blijft hier ook echt hangen!

We rijden via het zuidelijk deel van de Pacific Coast Highway, langs de kust, naar San Simeon, waar we vannacht overnachten in een van de vele Inns langs deze weg. Deze ligt direct aan de oceaan, zodat we de rest van de middag nog kunnen genieten van de zon en de opkomende vloed, om daarna nog even lekker het zwembad en de hottub in te duiken.

We laten vandaag  lekker makkelijk een pizza bij het motel bezorgen. Voor onze begrippen is hij gigantisch, en we krijgen hem dan ook niet op. Dat kan de volgende keer dus wel een maatje kleiner...

Morgenochtend gaan we verder naar het zuiden richting Santa Barbara.

Dag 4 Carmel en Monterey

Vanuit Monterey rijden we een klein stukje over de Highway 1 naar Carmel-by-the-Sea. Deze badplaats had tussen 1986 en 1988 een beroemde burgemeester, namelijk Clint Eastwood.

We lopen er zo'n anderhalf uur over de Scenic Road en het Carmel Scenic Bluff Path, dat tussen de villa's en kustpijnbomen langs de Pacific Ocean slingert. Langs de hele weg verbazen we ons over de meest wonderlijke en enorme bouwwerken, waarin met name senioren lijken te wonen, zo te zien aan de meeste mensen die we onderweg tegenkomen. Het is een prachtige wandeling met steeds dat mooie uitzicht op de oceaan, de witte stranden en soms ruige rotspartijen. Bijna aan het eind zien we in de baai ineens water opspatten, gevolgd door een grote staart boven het water. Het zijn walvissen! Wat bijzonder om ze zo in de vrije natuur te zien. We kijken een hele tijd, en proberen ze ook nog op de foto te krijgen, dat blijkt helaas moeilijker dan gedacht.

Na het bezoek aan Carmel rijden we de Pacific Coast Highway op. Door een aantal recente landslides is een groot deel van deze schitterende kustweg helaas voorlopig voor een jaar afgesloten. Vanuit het noorden is nog ongeveer 25 miles bereikbaar, zodat we toch kunnen genieten van de ruige rotspartijen, steile afgronden en het mooie blauwe water. We rijden over de Rocky Creek Bridge en Bixby Creek Bridge en stoppen onderweg om steeds naar het natuurschoon te kunnen kijken. Daarna keren we terug naar Monterey.

Aan het begin van de middag stappen we in de nostalgische trolley die vlakbij ons hotel stopt, voor een korte rit naar het strand. We lopen eerst door Cannery Row. Een cannery was een fabriek, waar in de hoogtijdagen van de sardinevangst, tussen 1920 en 1946, de vis werd aangevoerd en ingeblikt. Nu zijn een aantal van deze gebouwen gerenoveerd en zitten er winkels en restaurants in. Onderweg zien we een grote groep aalscholvers, die een mooie uitkijkpost over de baai uitgekozen hebben.

Als we langs het strand richting Fisherman's Wharf lopen, zien we de eerste zeeotters in het water. Omdat dit hele gebied een beschermd ecosysteem is, hebben deze dieren voldoende voedsel, dat geldt ook voor de zeehonden die we rond de pieren en bootjes bij Fisherman's Wharf zien rondzwemmen en luieren in de zon. Aan het eind van de middag lopen we in het zonnetje terug naar het hotel. Morgen staat de volgende etappe van onze reis, naar San Simeon, op het programma.

Dag 3 Naar Monterey

We starten de dag met nog een rit naar boven op de Twin Peaks, voor een laatste mooie blik op San Francisco, om daarna de kustweg, California 1, op te rijden, Via deze weg rijden we helemaal langs de Pacific Ocean naar Monterey. Onderweg komen we mooie rotspartijen tegen en steile kliffen, waar het water de stukken uit heeft geslagen. Het water is prachtig groenblauw en de zon schijnt er de hele dag lekker op.

De mooie weg voert ons door de Santa Cruz Mountains. Onderweg stoppen we in Davenport bij een wegrestaurant voor een kop koffie. Het valt ons op dat we hoe zuidelijker we gaan, hoe meer Mexicanen we zien en horen. De serveerster spreekt hier dan ook beter spaans dan engels...

Santa Cruz is een grote badplaats, gelegen aan de Monterey Bay, waar naast alle waterrecreatie, de Beach Boardwalk de meeste aantrekkingskracht uitoefent op de toeristen. Dit is een lange boulevard, waarop zich een grote permanente kermis uitstrekt. Ook vandaag is het hier heel druk, leuk om dit zelf ook te bekijken. Daarna zetten we koers voor het laatste stuk naar Monterey.

De komende twee nachten slapen we in een typisch Amerikaanse accommodatie, zoals je die vaak in films tegenkomt. Na het inslaan van wat boodschappen en het eten van een heerlijke ´skillet´ bij Denny´s diner, met ons hotel op de achtergrond, nemen we nog even een korte duik in het zwembad. Als de zon weg is, is de wind nog net wat te koud om hier lang van te genieten, maar dat zal de komende dag snel beter worden.

Dag 1/2 San Francisco

Na een vroege nacht slapen zijn we vandaag de hele dag op pad met de fiets. We hebben van tevoren al 2 citybikes, een soort moutainbikes, gereserveerd om daarmee lekker door de stad te rijden.

Onze tocht start op Union Square. De eerste stop is in Chinatown, waar de grootste groep Chinezen buiten China woont. Daarna fietsen we verder richting de San Francisco Bay, waar we de Bay Bridge mooi kunnen zien liggen. We rijden langs alle piergebouwen naar Pier 39, de bekende verzamelplaats voor zeeleeuwen. We zien er een aantal op en rond de pontons liggen en soms een beetje stoeien om het beste plekje. Van hieruit hebben we meteen een mooi uitzicht op Alcatraz en de Golden Gate Bridge, Op Pier 42 gaan we het Mechanical Museum in,  waar een grote verzameling oude speelkasten, kijkkasten en muziekkasten verzameld zijn, die allemaal nog werken. Echt Amerikaans!

Al fietsend langs de kust komen we door Fisherman's Wharf, wat bestaat uit een aantal straten met allerlei winkeltjes en restaurantjes, heel toeristisch, We laten dit redelijk snel achter ons en klimmen flink omhoog naar Lombard Street. Deze straat staat bekend als ' Crookedest Street in the World', en dat niet alleen, het hoogteverschil is ook nog eens 90*.

We fietsen daarna een heel eind langs de Bay, langs Fort Mason, om daarna een flinke klim te maken naar de Golden Gate Bridge. Uiteraard fietsen we er overheen! Het uitzicht vanaf de brug is echt prachtig; de skyline van San Francisco, Alcatraz, Angel's Island, en aan de andere kant van de brug Sausalito. Nog mooier wordt het vanaf de ferry, die we vanuit Sausalito terugnemen naar de pier van SF. Dat is een heerlijke overtocht over de Bay van ongeveer een halfuur, vlak langs Alcatraz. Echt genieten van de zon, de wind, het water en het uitzicht.

Terug in de stad beklimmen we soms fietsend, soms lopend omdat het te steil is om te kunnen fietsen, een groot gedeelte van de stad, tot we aangekomen zijn op Alamo Square. Hier staan de huizen die bekend zijn uit de serie Full House, ook wel de Painted Ladies genoemd. In het park er tegenover is het nog even lekker zitten tussen alle andere toeristen, voor we tenslotte koers zetten naar het Golden Gate Park. Dit is een enorm Recreation Area, die zich over 5 km uitstrekt. Wij fietsen tot aan het Conservatory of Flowers en keren dan om. Het laatste halfuurtje fietsen brengt ons weer terug op Union Square, zodat we de fietsen mooi op tijd weer kunnen inleveren.

Hongerig van al het fietsen, hebben we in een echte diner een gevulde burrito besteld. En hier maakten we kennis met de Amerikaanse porties! Een enorm bord eten, wat heerlijk smaakte, maar eigenlijk niet op te krijgen is. We waren al 'gewaarschuwd' om zoveel mogelijk 'small' te bestellen, maar zelfs een small coffee is al een grote beker...

We hebben vandaag een goede indruk van de stad gekregen. Groot, mooi, gezellig, vooral rondom de Bay is het goed toeven. Maar wat wij vooral schrijnend vonden, is het grote aantal zwervers wat we hier gezien hebben. Op elke straathoek, op voetpaden, lopend met hun karretjes, mannen en vrouwen, ook ouderen, het zijn er echt heel erg veel. Je vraagt je af waarom het er zo veel zijn. En hoeveel er nog bij zullen komen door veranderingen die hier de komende jaren voelbaar zullen worden... Dat geeft wat gemengde gevoelens over deze stad en de inwoners.

Morgenochtend verlaten we San Francisco en gaan we zoveel mogelijk langs de kust van de Pacific Ocean op weg naar Monterey.