cyrilenanja.reismee.nl

Dag 19 Van Bryce Canyon National Park naar Zion National Park

Vandaag verlaten we alweer op tijd Bryce Canyon City, om op weg te gaan naar Zion Nation Park. Dit is een relatief korte route, die als vanzelf uitloopt in de Zion Scenic Road in het zuidelijk deel van het 600 km2 grote park.

Vanaf de ingang zijn we meteen overweldigd door de enorme rotsformaties, torens, pilaren en als een stapel pannenkoeken over elkaar geschoven steenplaten die we hier zien. Wat geweldig om hier doorheen te rijden en te lopen! De wind heeft in sommige rotsen bijzonder patronen geslepen, zoals in het beroemde Checkerboard Mesa, dit is dan ook onze eerste stop. Onderweg zien we een aantal steenbokken tegen te rotswanden staan. De kleuren en enorme afmetingen van deze rotsen zijn echt bijna niet te geloven.

Het belangrijkste deel van het Zion National Park is de door de Virgin River uitgeslepen Zion Canyon met zijn soms meer dan 900 meter hoge rotswanden. In tegenstelling tot de Grand Canyon, waar we in de diepte keken, kijken we hier dus juist steeds omhoog. Vermoedelijk al 13 miljoen jaar geleden begon de rivier zich door het 120 miljoen jaar oude carmelkalksteen heen te vreten. We bekijken 's middags alle prachtige punten langs de scenic drive en maken gebruik van de shuttlebus, die stopt bij ons hotel in Springdale. En we lopen de mooie Pa'rus Trail en de Riverside Walk langs de rivier.

Ook vandaag zijn we weer overweldigd door al dit schitterende natuurschoon. We slapen vannacht in een prachtige lodge net buiten het park, die nog het meest wegheeft van een aantal blokhutten, maar natuurlijk komen we eerst bij van alle indrukken en de vermoeidheid in het zwembad.

Morgen laten we al het natuurgeweld achter ons en storten we ons in het nachtleven van las Vegas. (Het blog zal daarom de komende dagen wat onregelmatiger bijgewerkt worden.)