cyrilenanja.reismee.nl

Dag 18 Van Page naar Bryce Canyon National Park

Wanneer we alweer vroeg in de ochtend Page verlaten, kunnen we op een uitkijkpunt nog een mooie laatste blik op dat prachtige Lake Powell werpen. Daarna wordt het tijd voor de rit van vandaag, waarmee we al snel in Utah komen. Deze voert voor een groot deel langs de mooie rode bergen van het Grand Staircase-Escalante Monument, een enorm en ontoegankelijk natuurgebied waar geen enkele weg doorheen loopt.

De eerste stop is in Kanab. Toen de productiekosten in de filmstudio's van Los Angeles na 1945 drastisch omhooggingen, ontwikkelde dit stadje zich tot 'Little Hollywood' en een grandioos westerndecor, waarin films met John Wayne en Clint Eastwood en series als Gunsmoke zijn opgenomen Een deel hiervan is nog altijd bewaard gebleven in Frontier Movie Town en te bekijken. Het lijkt hier, of je echt in een western rondloopt. Echt heel grappig om te zien.

We rijden verder door het prachtige landschap van Utah. De rotsformaties blijven even wonderschoon als eigenaardig. Geleidelijk aan wordt de omgeving groener, is er meer begroeiing en zien we af en toe een riviertje meanderen. Door het uur tijdverschil met Arizona komen we aan het begin van de middag aan bij Bryce Canyon National Park. We rijden eerst de doorgaande weg door het park helemaal af, om vervolgens op de weg terug alle stops te maken.

Bryce Canyon is een bijzonder en betoverend natuurwonder. het is eigenlijk geen canyon, maar een kant van de Pink Cliffs, een 50 tot 60 miljoen jaar oude roze formatie van het Colorado Plateau. We zien een soort amphitheaters, waarin duizenden door weer en wind gevormde rotspunten, rotsnaalden, stenen torens en natuursculpturen de indruk wekken van een versteend theaterensemble. Ze bestaan uit fijnkorrelige, zachte sedimenten, afgewisseld met harder kalksteen en dunnen lagen lei- en zandsteen. Als gevolg van deze samenstelling loopt de snelheid van verwering uiteen, waardoor de zo kenmerkende ' hoodoo's ' tot stand komen. De bizarre vormen en en alle kleuren, veroorzaakt door ijzeroxide of mangaan, maken een overweldigende indruk op ons. Overal om ons heel horen we voortdurend 'ooh' en 'aah' roepen. Een onverwachte onweersbui zorgt dat we even moeten schuilen, maar daarna zijn de kleuren eigenlijk alleen nog maar mooier. Wat een geweldige dag weer vandaag en wat genieten we ook hier weer van dit natuurschoon!

We overnachten vandaag in een Lodge vlakbij het park, om morgenochtend door te rijden naar Zion National Park.