cyrilenanja.reismee.nl

Dag 16 Monument Valley Navajo Tribal Park.

Vandaag vertrokken we al vroeg naar een ander wereldwonder, Monument Valley, op zo'n 25 miles van ons hotel. Ons plan was om daar de Wildcat Nature Walk te gaan lopen, dit is een trail van iets meer dan 4 miles rondom de grootste tafelbergen in dit gebied. Echter, vanwege de te verwachten temperatuur was dit tussen 09.00 AM en 07.00 PM helaas niet toegestaan. Gelukkig wisten we, dat je ook met de auto de Valley Drive kunt rijden. Dit is een rit van zo'n 2,5 uur rondom en tussen de zandsteenruïnes, bergen, rotsformaties en plateaus. De weg is voor ongeveer de helft van de totale afstand van 17 miles enigszins verhard, maar verder is het een zandpad of is het rotsachtig met hier en daar flinke gaten, waardoor stapvoets rijden noodzaak is. Een echte uitdaging voor Cyril dus vandaag!

We zien op deze prachtige tocht weer een heel nieuw en even ongelofelijk landschap van rotsformaties, die wel 600 meter hoog kunnen zijn. Omdat Hollywood al jaren een belangrijke inkomstenbron is voor de Navajo's, zijn enkele van deze natuurlijk bekend uit westernfilms als 'Once upon a time in the West '.

Deze hoogvlakte is in de loop van de afgelopen 25 miljoen jaar door natuurkrachten uit de sedimenten van een voormalige zee uitgegraven. Het is een door regen- en winderosie gevormd natuurwonder. Op de rotswanden waren de uitgesleten regensporen duidelijk te zien. Een indianengids vertelde daarover, dat we in het moessonseizoen zitten, en dat het daarom vanaf halverwege de middag flink kan spoken. Dan wordt de weg dus onbegaanbaar.

In de Valley wonen nog zo'n 100 Navajo-gezinnen. Zoals overal doen ze dat heel eenvoudig, zonder voorzieningen en erg eenzaam. We zien af en toe een klein huisje of caravan in de verte, meestal met een hoop troep er omheen, waarschijnlijk door gebrek aan schuurtje. Dit blijft toch ook wel bijzonder om te zien.

Morgen trekken we weer wat meer naar het westen, we gaan dan naar Page/Lake Powell.