cyrilenanja.reismee.nl

Dag 14 Grand Canyon.

Vandaag stappen we voor de deur van het hotel in de pendelbus, die ons naar de Visitor Center, de centrale plaats in het Grand Canyon National Park brengt. Van daaruit nemen we verschillende pendellijnen, die ons naar alle Points of Interest van de South Rim brengt, en waar we steeds uit- en in kunnen stappen. Het bijzondere is, dat deze bussen ook komen op plaatsen waar je met de auto niet kunt of mag komen.

Van tevoren hebben we uitgestippeld welke stops wij het meest interessant vinden, om zo het meeste aan deze dag te hebben. Gisteren hebben we al een goede indruk gekregen van de schoonheid van de Canyon, en van de onmeetbare grootte en diepte van het deel dat wij hier zien. De totale Canyon  is 433 km lang, gemiddeld 1600 meter diep en de breedte varieert van 16 tot 29 km. We horen iedereen om ons heen zeggen, wat we zelf ook zien: Je kunt dit perspectief niet in foto's vangen. Eigenlijk kunnen we nauwelijks bevatten wat we hier zien, we hebben er gewoonweg geen woorden voor. Elk uitkijkpunt geeft weer nieuwe fantastische beelden en kleuren.

De verschillende rotslagen zijn ontstaan door erosie van de Coloradorivier, maar ook door lavastromen en zelfs door verschillende niveaus van zeeën en meren die hier geweest zijn. Ze variëren in ouderdom van 250 miljoen jaar tot 2 miljard jaar. De eerste bewoners van het Grand Canyongebied waren de Anasazi Indianen.

We zien vandaag ook een aantal raven rondvliegen boven de canyon. Ze landen vlakbij mensen in de bomen, heel bijzonder om te zien. Als we weer bij het hotel terug zijn, worden we ook nog getracteerd op een kudde 'elken'  die uit het bos komen en het grasland aan de weg uitgekozen hebben voor het diner. Dit is een rendiersoort die alleen in de Grand Canyon voorkomt. We vinden het heel spectaculair om ze zo van dichtbij te kunnen bewonderen!

Morgen vertrekken we richting Kayenta, waar we 2 nachten zullen verblijven en Monument Valley gaan bezoeken.