cyrilenanja.reismee.nl

Dag 13 Van Sedona naar de Grand Canyon.

We starten de dag met het prachtige uitzicht op het Red Rock State Park. We rijden nog een klein uur tussen deze prachtige rode bergen om richting Flagstaff te gaan. De weg volgt voor een groot deel de loop van de Oak Creek. We stoppen onderweg na het passeren van een brug om deze Creek te kunnen bekijken. Ook hier weer een prachtig uitzicht en behoorlijk de diepte in tot aan de waterloop.

Vanuit Flagstaff rijden we een stuk verder in noordelijke richting over de beroemde Route 66, die dwars door Amerika loopt. De volgende stop is bij het Sunset Crater Vulcano Monument. Het is een 300 m hoge krater, die na een uitbarsting zo'n 1000 jaar geleden een groot gebied bedekte met lava. In dit gebied liggen honderden van dit soort kleinere en grotere kraters, allen niet actief.

Als we de weg vervolgen komen we langs de prachtige Painted Desert. We rijden dan inmiddels in het enorme reservaat van de Navajo. De zandlagen hebben door invloeden van tijd, wind, erosie allerlei pastelachtige kleurschakeringen paars, roze, blauw en beige gekregen die afhankelijk van de stand van de zon goed te zien zijn.

Dan komen we langs een gebied wat Wupatki National Monument genoemd wordt. Hier staan honderden Indiaanse ruïnes die dateren van rond 1100. Wij bezoeken het drie verdiepingen hoge Wukoki, wat 'woonhuis' betekent. De oorspronkelijke bewoners, de Kayenta Anasazi, zijn de voorouders van de Hopi Indianen. Zij bezitten nu een reservaat middenin het grote gebied van de Navajo.

Via de Little Colorado River naderen we dan aan het begin van de middag de Grand Canyon. We zullen hier 2 dagen verblijven, en besluiten om vanmiddag alvast met de auto een deel van de South Rim te verkennen. Al meteen vanaf het eerste uitkijkpunt vanaf Desert View zijn we overweldigd door de grootsheid van wat door de Amerikanen een wereldwonder genoemd wordt. wat een kleuren, wat een enorme oppervlakte en diepte, wat een ruw natuurschoon. Bij elk uitkijkpunt staan we echt ademloos te kijken.

We besluiten om morgen met de pendelbussen verschillende delen van de South Rim te bezoeken, en een deel van een Trail verder naar beneden in de Canyon te gaan lopen.