cyrilenanja.reismee.nl

Dag 12 Van Phoenix naar Sedona.

We besluiten om de rit van vandaag niet door de woestijn, maar door het Tonto National Forest af te leggen.

Het Forest is de grootste van de 6 nationale bossen in Arizona en het 5e grootste nationale bos in de VS. Het gebied behoorde toe aan de Salado-Indianen. Vanuit Phoenix zijn we al snel weer in wat groener gebied, wat het eerste stuk vooral bestaat uit lage vegetatie en cactussen. Al snel worden de bergen groener en de hoogteverschillen groter. We rijden door een aantal prachtige valleien, waar de grond en de begroeiing zorgen voor de mooiste kleuren groen, bruin, paars. Dat is echt genieten! In de 13e eeuw leefden hier dan ook duizenden Indianen vanwege de vruchtbare grond.

We komen door een aantal kleine dorpjes, waar de tijd soms stil lijkt te hebben gestaan. Daarna lijkt het Forest meer op een bos zoals wij dat zouden herkennen.

Aan de noordkant gaat het gebied over in het Coconino National Forest. Hier bezoeken we in de Verde Valley het Montezuma Castle en de Montezuma Well. Het Castle is een grote rotswoning ('dwelling') die gemaakt is door de Sinagua. Toen het gebied later door kolonisten ontdekt werd, namen ze aan, dat het een Azteekse woning betrof, vandaar de naam Montezuma. Ooit was het een imposant bouwwerk van 5 verdiepingen hoog en wel 45 kamers. De Well is een meer middenin de woestijn, waarvan niemand weet hoe diep het is, en wat ook al door de Sinagua gebruikt werd voor irrigatie. Ook hier zijn nog verschillende gaten in de rotsen te zien, die vroeger bewoond werden.Tussen 1125 en 1400 leefden in dit gebied 100-150 mensen.

Halverwege de middag rijden we Sedona binnen. Van grote afstand zijn de prachtige en machtige rotsformaties van het Red Rock State Park al te zien, die dichterbij steeds overweldigender worden. De Inn waar wij logeren, heeft uitzicht op een deel ervan. Wij zoeken echter een hoger gelegen, kleine parkeerplaats op, vanwaar enkele trails starten. we lopen langs een rif en zien dan pas echt goed hoe prachtig de Red Rocks zijn: De Cathedral Rock, de Bell Trolley. Het rood van de bergen en het groen van de begroeiing maken samen een geweldig plaatje. Het uitzicht is echt nauwelijks te beschrijven, zo ontroerend mooi is het. Na een tijdje worden we ook nog getrakteerd op donkere wolken en een enkele bliksemschicht, die het plaatje nog imposanter maken. Wat een prachtige dag!