cyrilenanja.reismee.nl

Dag 25 Yosemite National Park

Vandaag rijden we al rond half 9 's ochtends Yosemite binnen. Naar later blijkt, een goed gekozen tijdstip, want later op de dag is er geen parkeerplaats meer te vinden in het park, wat een oppervlakte heeft van 3082 km2.

De Merced rivier, door de Spaanse kolonisten genoemd naar de Lady of Mercy, meandert door het hele park, aan beide zijden geflankeerd door kaarsrechte granietwanden. Yosemite is daarnaast bekend door de prachtige watervallen, waaronder de 729 meter hoge Yosemite Falls. Het dal is ruim 13 km lang en is in de ijstijd ontstaan door het langzaam stromende ijs van gletsjers.

Aan de noordzijde bekijken we natuurlijk ook de 2307m hoge El Capitan, een bijna kaarsrechte granieten monoliet met een 1000 m hoge, vrijwel loodrechte wand, de droom van sportklimmers. We hebben thuis een tijdje geleden op tv gezien hoe de beklimming van El Capitan eruit ziet, en zijn nu toch wel onder de indruk van de geweldige prestatie die het moet zijn om hier tegenop te klimmen.

Met het bezoek aan Yosemite komt er toch langzaam een einde aan deze fantastische reis door West-Amerika. Morgenochtend hebben we nog een paar uur reistijd nodig naar het vliegveld van San Francisco, waar we een kleine 4 weken geleden aan deze geweldige roadtrip begonnen. Het is een ongelofelijke ervaring geweest voor ons allebei.

Na de lange vliegreis (het is een nachtvlucht) landen we overmorgen aan het eind van de ochtend weer op Schiphol. Dan volgt de laatste update van dit reisblog.