cyrilenanja.reismee.nl

Dag 22 Van Las Vegas naar Death Valley National Park.

Na twee dagen ondergedompeld te zijn in licht, geluid, muziek, mensen en indrukken gaan we vanochtend alweer vroeg op weg.

De eerste stop is nog in Las Vegas. We gaan een bezoek brengen aan de Gold & Silver Pawn shop, die bekend is van de uitzendingen op History Channel en dus al vaak door ons op tv bekeken is. Nu dus echt. We worden heel hartelijk ontvangen door het personeel, wat het pand en terrein buiten goed in de gaten houdt. Niet alle klanten verlaten namelijk even tevreden het pand...Binnen kunnen we volop foto's maken en rondkijken. We zien de van tv bekende eigenaren niet zelf, maar kopen wel een leuk souvenir.

Dan rijden we nog een keer de Strip helemaal af en zoeken we het Las Vegas sign even op voor de laatste foto. En dan zetten we halverwege de ochtend koers naar Death Valley. We rijden eerst naar ruim boven zeeniveau voor het uitzichtpunt Dante's View. Daar hebben we een prachtig uitzicht over de hele vallei en de zoutwatervlakte. De hitte is ongelofelijk en zal deze dag alleen nog maar meer oplopen tot zo'n 118 graden Fahrenheit, ofwel ruim 47,5 graden Celsius.

Vervolgens kijken we bij Zabriskiepoint naar de door lava veroorzaakte kleurschakeringen, die komen door de verschillende soorten mineralen in de bodem. we kijken steeds maar kort buiten, want in de hitte is lang buitenstaan niet te doen. Daarna rijden we de Artist Drive. Dit is een one-way scenic road van een kleine 20 km, die langs prachtig gekleurde rotsen leidt. Het is een kronkelige en zeer smalle weg, waarbij we (gelukkig aan het eind!) een andere automobilist tegenkomen, die er aan de verkeerde kant in wil rijden. Pff... gelukkig is dit goed afgelopen.

De laatste stop is bij Badwater Basin, het laagste zeeniveau punt van Noord- Amerika, namelijk -86 meter. Omdat het water hier door de hitte helemaal opdroogt, ontstaat een enorme zoutvlakte. Deze hadden we eerder al goed van bovenaf kunnen bekijken.

Aan het eind van de middag bereiken we The Ranch in Furnace Creek. Dit is een oase in de woestijn. We komen eerst een tijdje bij in de airco-gekoelde kamer. Na een hapje eten bekijken we ook het boraxmuseum, wat op het terrein van het resort staat. Borax is de delfstof die in Death Valley voor veel inkomsten zorgde aan het eind van de 19e eeuw. Het is een kleurloos tot blauwig wit mineraal, dat goed oplosbaar is in warm water. Het is een krachtige vetoplosser, bleekt, desinfecteert en absorbeert geurtjes. In het museum staan onder andere oude werktuigen, een stoomlocomotief, een stoomtractor en een aantal heel oude koetsen uit die tijd.

Omdat de temperatuur hier ook 's avonds niet onder de 34 graden zakt, besluiten we om in het donker nog lekker te gaan zwemmen. De drukte bij het zwembad laat zien dat meer mensen de afkoeling zoeken. De intense hitte is hier weer een ervaring op zich!