cyrilenanja.reismee.nl

Dag 5 Van Monterey naar San Simeon.

We zijn vandaag alweer vroeg op weg. De eerste stop is bij Walmart in Salinas, een van de grote Amerikaanse winkelketens. Je loopt hier verloren in alle verschillende afdelingen en de hoeveelheid producten. We kopen een kleine jerrycan voor 'gasoline' zodat we later op deze reis een extra noodvoorraadje mee kunnen nemen.

Het is zo vroeg op de dag nog echt fris hier, maar al snel kan het vest/de trui uit en rijden we in een  mooi zonnetje de Salina Valley in. Tussen de bergen, die goudgekleurd zijn door het verdorde gras wat overal groeit, ligt een vruchtbaar dal van ongeveer 8 km breed en wel 120 km lang. We zien aan beide kanten van de weg uitgestrekte velden met aardbeien, tomaten en later wijnranken. Op een gegeven moment zie we een groot aantal ja-knikkers, die hier olie uit de grond halen.

De California Highway 101 was vroeger het pad dat 6 of 8 missieposten langs de hele Californische kust met elkaar verbond. We bezoeken de missiepost Sam Miguel in Paso Robles. Deze ziet er nog precies zo uit als 250 jaar geleden, en zoals je deze beelden weleens in films tegenkomt. Een plaatje om te zien!

Daarna rijden we door naar San Luis Bopisto. Ook hier is een missiepost te vinden, maar lang niet zo mooi als die hierboven. Er omheen ligt het historisch centrum, wat heel mexicaans aandoet door de kleuren en de lage gebouwen. Dit stadje profileert zich gek genoeg ook met een heel andere bezienswaardigheid, namelijk de Bubblegum Alley. Wat een gek en ook wel wat onsmakelijke gebruik, om hier je kauwgom achter te laten, al dan niet voorzien van een klein briefje of een muntstukje. De geur van de kauwgom blijft hier ook echt hangen!

We rijden via het zuidelijk deel van de Pacific Coast Highway, langs de kust, naar San Simeon, waar we vannacht overnachten in een van de vele Inns langs deze weg. Deze ligt direct aan de oceaan, zodat we de rest van de middag nog kunnen genieten van de zon en de opkomende vloed, om daarna nog even lekker het zwembad en de hottub in te duiken.

We laten vandaag  lekker makkelijk een pizza bij het motel bezorgen. Voor onze begrippen is hij gigantisch, en we krijgen hem dan ook niet op. Dat kan de volgende keer dus wel een maatje kleiner...

Morgenochtend gaan we verder naar het zuiden richting Santa Barbara.