cyrilenanja.reismee.nl

Dag 4 Carmel en Monterey

Vanuit Monterey rijden we een klein stukje over de Highway 1 naar Carmel-by-the-Sea. Deze badplaats had tussen 1986 en 1988 een beroemde burgemeester, namelijk Clint Eastwood.

We lopen er zo'n anderhalf uur over de Scenic Road en het Carmel Scenic Bluff Path, dat tussen de villa's en kustpijnbomen langs de Pacific Ocean slingert. Langs de hele weg verbazen we ons over de meest wonderlijke en enorme bouwwerken, waarin met name senioren lijken te wonen, zo te zien aan de meeste mensen die we onderweg tegenkomen. Het is een prachtige wandeling met steeds dat mooie uitzicht op de oceaan, de witte stranden en soms ruige rotspartijen. Bijna aan het eind zien we in de baai ineens water opspatten, gevolgd door een grote staart boven het water. Het zijn walvissen! Wat bijzonder om ze zo in de vrije natuur te zien. We kijken een hele tijd, en proberen ze ook nog op de foto te krijgen, dat blijkt helaas moeilijker dan gedacht.

Na het bezoek aan Carmel rijden we de Pacific Coast Highway op. Door een aantal recente landslides is een groot deel van deze schitterende kustweg helaas voorlopig voor een jaar afgesloten. Vanuit het noorden is nog ongeveer 25 miles bereikbaar, zodat we toch kunnen genieten van de ruige rotspartijen, steile afgronden en het mooie blauwe water. We rijden over de Rocky Creek Bridge en Bixby Creek Bridge en stoppen onderweg om steeds naar het natuurschoon te kunnen kijken. Daarna keren we terug naar Monterey.

Aan het begin van de middag stappen we in de nostalgische trolley die vlakbij ons hotel stopt, voor een korte rit naar het strand. We lopen eerst door Cannery Row. Een cannery was een fabriek, waar in de hoogtijdagen van de sardinevangst, tussen 1920 en 1946, de vis werd aangevoerd en ingeblikt. Nu zijn een aantal van deze gebouwen gerenoveerd en zitten er winkels en restaurants in. Onderweg zien we een grote groep aalscholvers, die een mooie uitkijkpost over de baai uitgekozen hebben.

Als we langs het strand richting Fisherman's Wharf lopen, zien we de eerste zeeotters in het water. Omdat dit hele gebied een beschermd ecosysteem is, hebben deze dieren voldoende voedsel, dat geldt ook voor de zeehonden die we rond de pieren en bootjes bij Fisherman's Wharf zien rondzwemmen en luieren in de zon. Aan het eind van de middag lopen we in het zonnetje terug naar het hotel. Morgen staat de volgende etappe van onze reis, naar San Simeon, op het programma.

Conny

Weer een mooi verhaal hoor??