cyrilenanja.reismee.nl

Dag 1/2 San Francisco

Na een vroege nacht slapen zijn we vandaag de hele dag op pad met de fiets. We hebben van tevoren al 2 citybikes, een soort moutainbikes, gereserveerd om daarmee lekker door de stad te rijden.

Onze tocht start op Union Square. De eerste stop is in Chinatown, waar de grootste groep Chinezen buiten China woont. Daarna fietsen we verder richting de San Francisco Bay, waar we de Bay Bridge mooi kunnen zien liggen. We rijden langs alle piergebouwen naar Pier 39, de bekende verzamelplaats voor zeeleeuwen. We zien er een aantal op en rond de pontons liggen en soms een beetje stoeien om het beste plekje. Van hieruit hebben we meteen een mooi uitzicht op Alcatraz en de Golden Gate Bridge, Op Pier 42 gaan we het Mechanical Museum in,  waar een grote verzameling oude speelkasten, kijkkasten en muziekkasten verzameld zijn, die allemaal nog werken. Echt Amerikaans!

Al fietsend langs de kust komen we door Fisherman's Wharf, wat bestaat uit een aantal straten met allerlei winkeltjes en restaurantjes, heel toeristisch, We laten dit redelijk snel achter ons en klimmen flink omhoog naar Lombard Street. Deze straat staat bekend als ' Crookedest Street in the World', en dat niet alleen, het hoogteverschil is ook nog eens 90*.

We fietsen daarna een heel eind langs de Bay, langs Fort Mason, om daarna een flinke klim te maken naar de Golden Gate Bridge. Uiteraard fietsen we er overheen! Het uitzicht vanaf de brug is echt prachtig; de skyline van San Francisco, Alcatraz, Angel's Island, en aan de andere kant van de brug Sausalito. Nog mooier wordt het vanaf de ferry, die we vanuit Sausalito terugnemen naar de pier van SF. Dat is een heerlijke overtocht over de Bay van ongeveer een halfuur, vlak langs Alcatraz. Echt genieten van de zon, de wind, het water en het uitzicht.

Terug in de stad beklimmen we soms fietsend, soms lopend omdat het te steil is om te kunnen fietsen, een groot gedeelte van de stad, tot we aangekomen zijn op Alamo Square. Hier staan de huizen die bekend zijn uit de serie Full House, ook wel de Painted Ladies genoemd. In het park er tegenover is het nog even lekker zitten tussen alle andere toeristen, voor we tenslotte koers zetten naar het Golden Gate Park. Dit is een enorm Recreation Area, die zich over 5 km uitstrekt. Wij fietsen tot aan het Conservatory of Flowers en keren dan om. Het laatste halfuurtje fietsen brengt ons weer terug op Union Square, zodat we de fietsen mooi op tijd weer kunnen inleveren.

Hongerig van al het fietsen, hebben we in een echte diner een gevulde burrito besteld. En hier maakten we kennis met de Amerikaanse porties! Een enorm bord eten, wat heerlijk smaakte, maar eigenlijk niet op te krijgen is. We waren al 'gewaarschuwd' om zoveel mogelijk 'small' te bestellen, maar zelfs een small coffee is al een grote beker...

We hebben vandaag een goede indruk van de stad gekregen. Groot, mooi, gezellig, vooral rondom de Bay is het goed toeven. Maar wat wij vooral schrijnend vonden, is het grote aantal zwervers wat we hier gezien hebben. Op elke straathoek, op voetpaden, lopend met hun karretjes, mannen en vrouwen, ook ouderen, het zijn er echt heel erg veel. Je vraagt je af waarom het er zo veel zijn. En hoeveel er nog bij zullen komen door veranderingen die hier de komende jaren voelbaar zullen worden... Dat geeft wat gemengde gevoelens over deze stad en de inwoners.

Morgenochtend verlaten we San Francisco en gaan we zoveel mogelijk langs de kust van de Pacific Ocean op weg naar Monterey.

Conny

Wauw, wat een geweldige ervaring en kei mooie foto's. Mooi verhaal. Tot horens en geniet er van???